18 tips: Hvordan komme over et avsluttet forhold

add

Hvordan komme over et avsluttet forhold

Å avslutte et forhold er vanskelig, enten det var din beslutning eller den annen persons beslutning. Du kan behandle smertefulle følelser og ønsker å håndtere disse følelsene så raskt som mulig. Det er flere måter du kan arbeide gjennom dine smertefulle følelser og begynne å fortsette, for eksempel å skrive om dine følelser, slik at du kan sørge og være forsiktig med relasjonsforhold. Husk at det tar tid og tålmodighet å komme seg over et oppbrudd. Hvis ting ikke ser ut til å bli bedre med tiden, husk at du alltid kan vende deg til venner, familie eller til og med et psykisk helsepersonell for støtte.

 

1 Hold avstanden din.

 

Selv om du og din eks har bestemt dere for å bli venner, kutter du helt av kontakten like etter oppbrudd. Dette betyr ikke å se hverandre, ikke være rundt familiemedlemmene, ingen telefonsamtaler, ingen e-post, ingen tekstmeldinger, ingen Facebook og ingen chatt-meldinger. [1] Du trenger ikke å slutte å snakke for alltid, men du må kutte all kommunikasjon så lenge det tar å komme helt over din eks.

Hvis han/hun forsøker å overbevise deg om å se ham/henne, spør deg selv ærlig hva meningen ville være. Hvis du gjenopplever fortiden ved å se ham/henne, er det ikke vanskelig å bli fanget i øyeblikket, og det blir vanskeligere å slippe igjen.

Det kan hende du må ha noen kontakt for å håndtere de praktiske aspektene av ting som å flytte ut, signere papirer, etc., men prøv å begrense dette til det som er absolutt nødvendig, og hold deretter slike samtaler kort og sivile.

 

2. Organiser plassen din.

 

Et oppbrudd kan bety en ny begynnelse. Derfor vil rengjøring og organisering av din personlige plass gi deg følelsen uthvilt og forberedt på de nye tingene som kommer. Et rot kan være overveldende og deprimerende, og vil bare legge til stressnivået ditt. [2] Å holde seg opptatt med å rydde rommet ditt krever ikke mye hjernekraft, men det krever bare nok fokus for å holde deg fra å gjenoppleve smerten.

Rydde opp rommet ditt, få noen nye plakater, rydd på ikonene på PC-skrivebordet. Like ubetydelig som å rydde opp lyder, vil det få deg til å føle deg bedre.

 

3. Fjern smertefulle minneutløsere.

 

Det finnes alle slags ting som minner deg om din eks – en sang, en lukt, en lyd, et sted. Å ha disse elementene rundt kan gjøre det vanskeligere for deg å komme deg fra et oppbrudd. Fjern alle de tingene som gjør hjertet ditt vondt. Det kan gjøre underverk å fjerne disse ting. [3]

Hvis du har et minnesmerke, for eksempel en klokke eller smykke som ble gitt til deg av din eks, er det ingenting galt med å holde det. Men for øyeblikket, prøv å sette den bort til du har kommet over forholdet.

 

4. Gå ut og gjør ting.

 

Etter at et forhold avsluttes, er det greit å ha litt tid til deg selv hjemme. Bare vær sikker på at du kommer tilbake i verden etter at du har behandlet dine følelser. Lag planer, gå ut med vennene dine og ha det gøy! Det kan virke vanskelig på først, men det blir enklere, og det vil hjelpe deg til å føle deg bedre. Å komme ut og gjøre ting er også viktig fordi du må vokse og opprettholde ditt sosiale nettverk etter et oppbrudd. Å gjøre det vil hjelpe deg med å fortsette med livet ditt. [4]

Ikke føl at du må gå ut med andre mennesker hele tiden. Ta deg ut for å gjøre ting og nyt friheten til å gjøre det du vil. Gå til din favoritt kaffebar, gå og handle, eller ta deg selv på en mini-ferie.

 

5. Vokt deg for nye relasjoner bare for å unngå å være alene.

Ofte vil folk raskt initiere et nytt forhold etter et oppbrudd; Det er vanlig, men ikke alltid en god idé. Når du går inn i et forhold for kort tid etter å ha avsluttet en relasjon, kan du maskere dine negative følelser med spenningen til et nytt forhold. Hvis det nye forholdet ikke virker, må du kanskje håndtere smerten ved to sammenbrudd samtidig. Overvei å være singel til du har fullstendig behandlet dine følelser og kommet over at en relasjon er slutt. [5]

 

6. Fortsett å ta vare på deg selv.

 

Det er vanlig for mennesker å legge mindre innsats i selvbehov etter et oppbrudd, men det vil ikke hjelpe deg til å føle deg bedre. Sørg for at du ser til dine grunnleggende behov for mentalt, fysisk og åndelig velvære. Hvis du ikke tok godt vare på deg selv før forholdet ble avsluttet, er det nå en god tid å starte. Pass på at du spiser godt, sover nok, tar deg tid til avslapning, og får regelmessig trening for å føle deg best.

 

7. Forstå at smerten du føler er normal.

 

Etter et oppbrudd er det normalt å være trist, sint, skremt og også å ha andre følelser. Du kan være bekymret for at du vil ende opp alene eller at du ikke vil bli glad igjen. Bare vær oppmerksom på at det er normalt å føle seg på denne måten etter et oppbrudd, og at du må føle disse følelsene for å kunne fortsette.

 

8. Ta en pause fra din normale rutine.

add

 

Det kan være nødvendig for deg å ta en kort pause fra dine normale rutiner etter at et forhold avsluttes. Å ha denne gangen kan hjelpe deg med å behandle dine følelser og fungere bedre i det lange løp. Bare vær sikker på at du ikke gjør noe som vil true dine andre forhold eller ditt levebrød. [12]

For eksempel kan du kanskje hoppe over din normale treningsklasse i en uke uten konsekvens, men du kan ikke hoppe over arbeid i en uke. Bruk god vurdering og forklar din situasjon til vennene dine hvis du må avbryte noen planer mens du gjenoppretter.

 

9. Tillat deg å sørge for tap av forholdet.

 

Enden av et forhold kan etterlate et stort hull i hjertet ditt, noe som kan kreve en betydelig sorg periode. Pass på at du gir deg selv tillatelse til å sørge for dette tapet og oppleve smerten som det forårsaker. Ellers kan det ta lengre tid for deg å føle deg bedre og fortsette. La deg gråte, skrike, rope eller hva du trenger å gjøre for å få dine negative følelser ut.

 

10. Omgi deg med støttende mennesker.

 

Du vil ha mennesker rundt deg som elsker deg og som vil hjelpe deg til å føle godt om deg selv. Å omgi deg med medfølende, støttende venner og familie vil hjelpe deg med å se deg selv som en verdig person, og du vil finne det lettere å bli stødig på føttene igjen med dine kjære rundt deg. [15]

Ikke vær redd for å spørre venner og familie for støtte hvis du trenger noen til å snakke med eller en skulder til å gråte på.

11. Finn sunne måter å berolige din følelsesmessige smerte på.

 

Det kan være ditt første instinkt å ønske å ignorere eller undertrykke din smerte ved å vende deg til alkohol, narkotika eller mat, men disse vil ikke gi langsiktige løsninger. Fjern disse usunne metoder for å håndtere din følelsesmessige smerte. I stedet, prøv å finne måter å håndtere dine følelser som vil føre til vekst og gjenoppretting.

12. Vurder å snakke med en terapeut hvis smerten blir for stor.

 

Mange mennesker er i stand til å gjenopprette fra et oppbrudd av seg selv, men dette er ikke mulig for alle. Hvis du har problemer med å takle din følelsesmessige smerte, eller hvis du tror du kan bli deprimert som følge av oppbrudd, få hjelp fra et psykisk helsepersonell så snart som mulig.

13. Reflektere over forholdet ditt.

 

Vurder alle årsakene til at det endte mellom deg og din eks. Prøv å huske på at selv om at det du likte med å være sammen til en begynnelse, ikke fungerte. Å tenke på årsakene til at forholdet avsluttet kan hjelpe deg med å forstå hvorfor du trenger å gå videre. Du kan også være i stand til å unngå å gjøre de samme feilene i fremtiden hvis du kan identifisere områder der du har bidratt til forfallet av forholdet.

14. Skriv om dine følelser.

Skriv i en journal eller prøv å skrive dikt. Det viktigste er å væreærlig og ikke redigere deg selv mens du skriver. Et av de beste resultatene av å skrive det hele ned noen ganger kan være hvis du blir overrasket av en plutselig innsikt som kommer til deg når du ser alt på papiret. Mønstre kan bli tydeligere, og ettersom sorgen begynner å minske, vil du finne det så mye lettere ved å forstå verdifulle livserfaringer.

 

15. Handtere ditt sinne.

Følelser av sinne opptrer når vi føler at vi har blitt forkastet eller det har vært urettferdig behandling. I en situasjon der du ikke vil kontakte din eks, er den beste måten å håndtere sinne alene på å slappe av [20].

  • Ta dyp pust og fokus på å la musklene frivillig slappe av [21]. Myk musikk kan ofte hjelpe.

 

16. Stå ved din beslutning.

 

Hvis avsluttet var din beslutning, vær oppmerksom på at fokus på de gode tider du hadde med partneren din, kan føre til at du glemmer årsakene til at du avsluttet den. På samme måte, prøv å ikke gjette situasjonen hvis beslutningen om å avslutte ikke var din. Det er veldig vanlig å romantisere de gode delene av forholdet og overbevise deg selv om at de dårlige delene ikke var så ille. Ikke spill dette spillet med deg selv. Godta situasjonen og jobbe videre.

 

17. Påminn deg om din eks negative egenskaper.

 

Å fokusere på alle de tingene du ikke liker om din eks kan hjelpe deg med å komme over oppbruddet raskere. Prøv å lage en liste over alle de tingene du har gjort, som du ikke likte. For eksempel, kanskje din eks rapede høyt etter middagen, eller laget planer uten deg, eller glemte bursdagen din. Legg opp alle små ting som plaget deg om din eks.

18. Vurder hvorfor du er bedre uten din eks.

 

I tillegg til å minne deg på alt som plaget deg om din eks, kan du også dra nytte av å tenke på positive ting til ditt oppbrudd. Lag en ny liste over alle grunnene til at du er bedre uten din eks.

add

Erfaringer

Har du erfaring med dette emnet?

Døm denne artikkelen:
User Rating: Be the first one!

Vurder og kommentere for å få en sjanse til å vinne en premie verdt kr 100